Vármegyei jegyző
A hivatal vezetője a vármegyei jegyző, aki összehangolja és szervezi a hivatal munkáját, amelyért szakmailag felelős, továbbá képviseli a hivatalt. A vármegyei jegyző részletes feladat- és hatásköreit a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet, valamint a Vármegyei Közgyűlés és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló …/2024. (XI.7.) önkormányzati rendelet vonatkozó rendelkezései tartalmazzák.
Vármegyei jegyző feladat- és hatáskörei:
- vezeti a vármegyei önkormányzati hivatalt,
- gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,
- tanácskozási joggal részt vesz a közgyűlés és annak bizottságai ülésein,
- jelzi a közgyűlésnek, a bizottságnak és a közgyűlés elnökének, ha eljárásuk során, illetve döntésüknél jogszabálysértést észlel,
- soron kívül fogadja az országgyűlési képviselőket, a közgyűlés tagjait, valamint a területi nemzetiségi közgyűlések elnökeit,
- dönt a hatáskörébe tartozó ügyekben,
- gyakorolja a munkáltató jogokat – a vármegyei közgyűlés elnökének egyetértésével – a hivatal köztisztviselői, alkalmazottai kinevezésével, bérezésével, vezetői kinevezésével, felmentésével és jutalmazásával kapcsolatban. Köteles a jelentősebb munkáltatói jogok gyakorlását megelőzően a vármegyei aljegyző és az osztályvezetők véleményét kikérni,
- meghatározza a köztisztviselők teljesítményértékelésének rendjét; az éves értékelés alapjául szolgáló teljesítménycélok és az értékelés szempontrendszerének kialakítására vonatkozó eljárást és az abban részt vevők körét; értékeli a köztisztviselők munkateljesítményét (teljesítményértékelés) és évente elvégzi minősítésüket,
- javaslatot tesz a hivatal belső szervezeti tagozódásának, munkarendjének meghatározására, illetve gondoskodik a köztisztviselők és munkavállalók hivatali helyiségekben történő elhelyezéséről,
- szabályozza az ügyiratkezelést, kialakítja és koordinálja a hivatal belső szervezeti egységei közötti ügyiratforgalom és információáramlás rendjét,
- a vonatkozó jogszabályi rendelkezések, a közgyűlés SZMSZ-e, valamint a hivatal SZMSZ-e által meghatározott keretben, saját hatáskörben, vagy az elnökkel együttesen kiadja a hivatal működési rendjének részletes szabályait rögzítő belső szabályzatokat,
- közreműködik a közgyűlés üléstervére vonatkozó javaslat elkészítésében,
- gondoskodik arról, hogy az előterjesztések és a döntés-tervezetek a törvényességi követelményeknek megfeleljenek,
- ellátja mindazokat a feladatokat, amelyekkel a közgyűlés és a közgyűlés elnöke, alelnöke megbízza,
- ellátja, illetve gyakorolja az ágazati jogszabályokból eredő feladat- és hatásköröket, a gazdálkodás, a területfejlesztés, területrendezés, vidékfejlesztés és nemzetiségi jogok területén,
- a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Területi Választási Iroda vezetőjeként biztosítja azt, hogy az iroda ellássa a választások előkészítésével, szervezésével, lebonyolításával, a választópolgárok, a jelöltek és jelölő szervezetek pártsemleges tájékoztatásával, a választási adatkezeléssel, a technikai feltételek meglétével és a szakmai szabályok betartásának ellenőrzésével összefüggő feladatokat. Kapcsolatot tart a helyi választási irodák és az országgyűlési egyéni választókerületi választási irodák vezetőivel, a Nemzeti Választási Iroda vezetőjével, valamint az illetékes állami szervekkel,
- ellenőrzési tevékenységének ellátása keretében a vezetőket és az irányításuk alá tartozó köztisztviselőket és munkavállalókat egyaránt érintő egyedi és cél ellenőrzéseket rendel el, melyet önállóan, vagy az érintett osztályvezető bevonásával végez,
- a közgyűlés elnökével egyetértésben szabályozza a hivatalon belüli, valamint a szervezeti egységek közötti kommunikáció módját (hivatali értekezlet, adott szervezeti egységet érintő szakmai értekezlet, adott projekt megvalósításával kapcsolatos munkaértekezlet, vezetői értekezlet), továbbá a feladat- és hatáskörgyakorláshoz igazodó gyakoriságát
- ellátja a hivatal működésével összefüggő személyügyi feladatokat;
- ellátja a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Értéktár fenntartásával és működésével összefüggő vármegyei önkormányzati feladatokat, elkészíti a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Értéktár Bizottság munkájáról szóló beszámolót a Vármegyei Közgyűlés részére.
- A vármegyei jegyzőt a vármegyei aljegyző helyettesíti, ellátja a jegyző által meghatározott feladatokat. A Koordinációs és Jogi Kabinet a vármegyei aljegyző vezetésével látja el feladatait. A vármegyei aljegyző a Koordinációs és Jogi Kabinet működésével összefüggésben alapvetően
- gondoskodik a vármegyei közgyűlés és bizottságai, a vármegyei közgyűlés tisztségviselői, valamint a vármegyei jegyző feladatainak pontos és határidőben történő, szak- és törvényszerű előkészítéséről és teljesítéséről,
- a belső szervezeti egységekre és vezetőire vonatkozó általános szabályok Koordinációs és Jogi Kabinetben történő betartása és betartatása mellett koordinálja a hivatal belső szervezeti egységei közötti feladatmegosztást, az egyes feladatok – belső szervezeti egységek vezetőivel egyeztett módon történő – elő- és elkészítését, a feladatok teljesítésével kapcsolatos kommunikációt.
A hivatal belső szervezeti egységeinek általános feladatai:
- közreműködnek a közgyűlés, az elnök, az alelnökök és a vármegyei jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésében, munkájuk segítésében, valamit a döntések végrehajtásában,
- gondoskodnak a közgyűlés SZMSZ-ében foglaltaknak megfelelően a közgyűlés bizottságai munkájának szakmai segítéséről és ügyviteli feladatainak ellátásáról,
- közreműködnek a vármegyék közötti együttműködésből eredő feladatok ellátásában,
- közreműködnek a tevékenységi, illetve feladatkörükbe tartozó szerződések, megállapodások szakmai előkészítésében,
- figyelemmel kísérik a feladatkörüket érintő jogszabályok változásait,
- az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény szerint gondoskodnak a szükséges adatok összegyűjtéséről és aktualizálásáról,
- közreműködnek a közgyűlés tisztségviselőivel, a hivatal vezetőivel a terület- és vidékfejlesztéssel, területrendezéssel, a területi tervezéssel és a hozzá kapcsolódó koordinációval kapcsolatos feladatok ellátásában,
- ellátják a vármegye önkormányzata hatályos és vonatkozó jogszabályi rendelkezéseken alapuló kötelező és vállalt feladatai teljesítése során, a hazai és EU-s forrásból finanszírozott programokban a területfejlesztéssel összefüggésben megjelent, illetve kiírásra kerülő felhívások keretében, önállóan vagy konzorciumi partnerségben megvalósított, illetve megvalósítani tervezett vármegyei kiemelt projekjeivel összefüggő projektmenedzsmenti, pénzügyi és egyéb kapcsolódó feladatotokat,
- ellátják a vármegye önkormányzata INTERREG programban megjelent, illetve kiírásra kerülő felhívások keretében, önállóan vagy konzorciumi partnerségben megvalósított, illetve megvalósítani tervezett projekjeivel összefüggő projektmenedzsmenti, pénzügyi és egyéb kapcsolódó feladatotokat,
A belső szervezeti egységek vezetőinek általános feladatai:
- gondoskodnak a munkarendre vonatkozó szabályok betartásáról, valamint a törvényes ügyintézés és ügykezelés megvalósításáról,
- felelősek a belső szervezeti egység tevékenységi körébe tartozó feladatok szakszerű, határidőben történő ellátásáért,
- részt vesznek a közgyűlés ülésein a vezetésük alatt álló szervezeti egységet érintő, vagy általa előkészített napirendi pont megtárgyalásával kapcsolatban,
- beszámolnak vezetői kérésre a közgyűlés elnökének, alelnökeinek a feladatok végrehajtásáról, a vármegyei jegyzőnek a belső szervezeti egység munkájáról,
- javaslatot tesznek a belső szervezeti egység megfelelő személyi és tárgyi feltételeinek kialakítására, illetve biztosítására,
- közreműködnek a köztisztviselők teljesítményértékelésével összefüggő feladatok ellátásában,
- javaslatot tesznek beosztottaik munkaköri leírásba foglalt feladatainak meghatározására, figyelemmel kísérik azok naprakészségét,
- javaslatot tesznek beosztottaik kinevezési, felmentési, áthelyezési, jutalmazási, fegyelmi és kártérítési ügyében,
- szignálják a belső szervezeti egységhez érkező ügyiratokat, s ennek révén is biztosítják az arányos munkamegosztást,
- gondoskodnak a belső szervezeti egységek közötti folyamatos tájékoztatásról, információ-áramlásról, valamint a szakmai együttműködés megteremtéséről.
- ellátják a folyamatosan jelentkező ellenőrzési feladatokat (munkaidő betartása, ügyintézők feladatellátásának rendszeres ellenőrzése, ügyiratok vezetői ellenjegyzéssel történt ellenőrzése),
- folyamatosan biztosítják a munkafolyamatokba épített és utólagos ellenőrzés működését,
- közreműködnek a feladatkörüket érintő belső szabályzatokat előkészítésében, illetve javaslatot tesznek azok módosítására,
- adatot szolgáltatnak a humánpolitika részére a belső szervezeti egység munkatársait érintő szabadságolási ütemterv tekintetében,
- ellenőrzik a jelenléti ívek vezetését, azokat – ellenőrzés céljából – a tárgyhót követően átadják a humánpolitika részére,
- gondoskodnak a szabályszerű ügyiratkezelésről,
- feladatkörüket érintően statisztikai adatgyűjtést és adatszolgáltatást végeznek,
- szignálják a közgyűlés tisztségviselői és a hivatal kiadmányozási jogkörébe tartozó, általuk elkészített iratok, szakmai anyagok tervezeteit.
Ügyintéző:
- Az ügyintéző feladata a mindenkori munkaköri leírásban foglaltaknak megfelelően a Közgyűlés és bizottságai, a Közgyűlés elnöke, alelnöke, valamint a vármegyei jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek érdemi döntésre való előkészítése, valamint a végrehajtással összefüggő feladatok ellátása.
- A kapott utasítások és határidők figyelembevételével az ügyintéző munkaterületén felelős a hivatal állandó és időszakos feladatainak szakszerű és pontos megvalósításáért.
- Az ügyintéző kötelessége valamennyi általa előkészített ügyirat szignálása.
Ügykezelő:
- Az ügykezelő a munkaköri leírásban részére megállapított, illetve a vezetők által kiadott feladatokat a kapott utasítások és határidők figyelembevételével, az ügyviteli szabályok ismeretében és betartásával végzi.
- Ellátja mindazokat az ügyviteli feladatokat, amellyel a munkáltatói jogkör gyakorlója megbízza.
Koordinációs és Jogi Kabinet:
- ellátja a közgyűlés és a bizottságok ülései előkészítésével kapcsolatos teendőket, gondoskodik a testületi előterjesztések szakszerű és törvényes elő-, illetve elkészítéséről, a döntések végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátásáról, elkészíti a közgyűlés és bizottságai üléseinek jegyzőkönyveit és biztosítja azok határidőben történő feltöltését a Nemzeti Jogszabálytár informatikai felületére,
- ellátja a területi nemzetiségi önkormányzatok közgyűlése és a bizottságai üléseinek előkészítésével kapcsolatos teendőket, gondoskodik a testületi előterjesztések szakszerű és törvényes elő-, illetve elkészítéséről, a döntések végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátásáról, elkészíti a területi nemzetiségi önkormányzatok közgyűlése és a bizottságai jegyzőkönyveit,
- ellátja az európai parlamenti képviselők választásával, országgyűlési és helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásával, az időközi és a nemzetiségi választásokkal, a népszavazással, európai polgári kezdeményezés kapcsolatos jogi-igazgatási feladatokat,
- közreműködik a hazai és EU-s forrásból finanszírozott projektek előkészítésében és megvalósításában,
- közreműködik a panaszok, bejelentések kivizsgálásában,
- közreműködik a közgyűlést és szerveit érintő jogszabály-tervezetek véleményezésében,
- ellátja a bírósági ülnökök, valamint megválasztásuk tekintetében a vármegyei közgyűlés hatáskörébe tartozó választási bizottságok tagjai megválasztásának előkészítésével összefüggő feladatokat,
- ellátja az ügyiratkezeléssel kapcsolatos általános feladatokat és kezeli a központi irattárat,
- az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény szerint gondoskodik a szükséges adatok összegyűjtéséről és aktualizálásáról, illetve a közérdekű adatok közzétételéről,
- közreműködik a sportszervezési feladatok ellátásában, a vármegyében tevékenykedő sportszövetségek működésének segítésében, a nemzetközi sportkapcsolatok kialakításában, a sport népszerűsítésében,
- gondoskodik az Európai Parlament és a Tanács – a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályos kívül helyezéséről szóló – 2016/697 rendeletében (általános adatvédelmi rendelet) foglaltak szerinti szabályzatok elkészítéséről és aktualizálásáról,
- gondoskodik az adatvédelmi és adatbiztonsági szabályok betartásáról, a rendszergazda közreműködésével üzemelteti a hivatal számítógépes rendszerét, biztosítja az elektronikus ügyintézést szolgáló informatikai rendszerek működőképességét,
- gondoskodik a szszbmo.hu honlap folyamatos működéséről, a közérdekből nyilvános adatok folyamatos feltöltéséről, aktualizálásáról,
- gondoskodik a bélyegző nyilvántartás vezetéséről,
- ellátja a vármegye önkormányzata falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás biztosításával összefüggő igazgatási feladatokat,
- a Közgyűlés tisztségviselői tevékenységével kapcsolatos adminisztratív feladatok ellátása,
- a nemzeti és önkormányzati ünnepek megrendezése, az önkormányzati rendezvények (fogadások, konferenciák, kitüntetés átadási ünnepségek) megszervezése,
- vármegyei rendezvényeken vezetői megjelenés koordinálása,
- közreműködik a közgyűlés elnöke állami szervekkel, gazdasági társaságokkal és társadalmi szervezetekkel való együttműködéséből eredő feladatok végrehajtásában,
- sajtóanyagok készítése,
- rendszeres kapcsolatot tart az országos, regionális és a vármegyei írott és elektronikus sajtóval, folyamatosan figyelemmel kíséri a sajtóban megjelenő, megyét érintő híradásokat, melyekről összefoglalót készít a vármegyei közgyűlés tisztségviselői számára,
- elnöki és alelnöki megjelenésekhez háttéranyagok készítése, beszédek megírása,
- koordinálja a Bessenyei Nagyterem és az Alpár Ignác Tárgyaló igénybevételét, ezzel összefüggésben egyidejűleg tájékoztatja a Költségvetési és Üzemeltetési Osztályt a hasznosításával összefüggő feladatok teljesítése érdekében,
- a szszbmo.hu honlap tevékenységi körébe tartozó híranyagának folyamatos aktualizálása,
- ellátja a vármegyei területrendezési terv elkészítésével, felülvizsgálatával összefüggő feladatokat,
- előkészíti az országos és kiemelt térségekre vonatkozó területrendezési tervek, valamint az ágazati fejlesztési koncepciók és programok vármegyét érintő munkarészeivel kapcsolatos vármegyei egyeztetést és a vármegyei közgyűlés állásfoglalását,
- aa) véleményezi az illetékességi területét érintő településszerkezeti terveket,
- bb) közreműködik a településrendezési terveknek a Vármegyei Területrendezési Tervvel való összhangjának biztosításában,
- cc) adatokat szolgáltat az illetékességi területére vonatkozó területi és települési információs rendszerek kialakításához és működtetéséhez,
- dd) illetékességi területét érintően:
-
- a vármegye önkormányzata rendeletében meghatározott módon közreműködik a - települési önkormányzati társulás kivételével - több települést érintő településfejlesztési, -rendezési, értékvédelmi és önkormányzati hatósági ügyekben,
- felkérésre szakmai tanácsadást nyújt azoknak a települési önkormányzatoknak, ahol nem működik települési főépítész,
- együttműködik a megyei jogú város és az érintett települések önkormányzataival a területrendezési és településszerkezeti tervek városkörnyéki összehangolása érdekében,
- részt vesz a vármegye arculatát befolyásoló, több települést érintő táji, természeti és épített környezet védelmére és alakítására irányuló feladatok teljesítésében, segíti a települési önkormányzatok erre irányuló tevékenységét.